
Valmennuspolku myynnin johtamiseen tiedolla ja tekoälyllä
Johda myyntiä tiedolla ja tekoälyllä
Valmennuspolun tuloksena
1.
Ymmärrät miten myyntiä johdetaan tiedolla.
2.
Käytössäsi on työvälineitä myyntiprosessin tehostamiseksi
3.
Osaat hyödyntä tekoälyä myynnin apuna.
4.
Kykenet hoitamaan asiakassuhteita asiakastietoon perustuen.
Johda myyntiä tiedolla -valmennus matkailutoimialalle voisi sisältää useita osa-alueita,
jotka auttavat matkailualan yrityksiä hyödyntämään tietoa tehokkaammin myynnin ja strategioiden kehittämisessä.
Valmennuksessa opitaan miten myynnin tiedolla johtaminen toimii tehokkaimmin. Valmennuksessa opetellaan miten johdat numeroilla yrityksesi myyntiä ja nostat asiakasarvoa.
B2B myyntiprosessi matkailutoimialalla
Opitaan ymmärtämään b2b myyntiprosessia ja kasvattamaan asiakasymmärrystä asiakastiedon avulla.
KPIt - Myyntiprosessin mittarit
Valmennuksessa optiaan, miten asettaa tavoitteita ja seurata suorituskykyä keskeisten suorituskykyindikaattoreiden (KPI) avulla. Opit miten voit mitata pitkän aikavälina asiakasarvoa (LTV (Lifetime Value)), mikä asiakashankintahinta (CAC (Customer Acquisition Costs)) ja asiakastilauksen keskiarvo (AOV (Average Order Value)). Tutustuaan data-analytiikan työkaluihin CRM-järjestelmät ja BI-työkalut.
Markkinatutkimus ja kohderyhmän määrittely.
Ymmärretään markkinat, kilpailijat ja potentiaalisten asiakkaiden tarpeet sekä määritellään, keitä ovat potentiaaliset asiakkaat ja päätöksentekijät yrityksissä. Tunnistetaan työvälineitä, joilla potentiaalista markkinaa voidaan kartoittaa.
Prospektointi - potentiaalisten asiakkaiden hankinta
Miten potentiaaliset asiakkaat löytyvät? Mietitään keinoja uusasiakashankintaan. Löydetään keinoja etsiä ja tunnistaa potentiaaliset asiakkaat. Tunnistetaan sopivat työvälineet liidien hankintaan (CRM, liidibuusterit, chatit ja chatbotit, b2b yhteisöt).
Tekoälyn hyödyntäminen myynnin prosesseissa
Valmennuksessa opit, miten tekoälyä voidaan hyödyntään asiakasprofiilien analysoinnissa. Opit tunnistamaan tekoälyn avulla tunnistamaan potentiaaliset asiakkaat, luomaan kohdennettujen markkinointikampanjoiden sisältöjä ja tarjoamaan asiakkaille sopivimmat tuotteet ja palvelut sekä luomaan personoituja tarjouksia. Tekoäly voi analysoida asiakkaiden käyttäytymistä ja reagointia erilaisiin markkinointitoimenpiteisiin, kuten verkkosivukäyttäytymiseen ja sähköpostien avauksiin.
Asiakkaan tarpeiden arviointi ja tarjousprosessi
Tarjouspyyntö / tarjousprosessin hallinta, hinnoittelun ja ehtojen neuvottelu. Follow-up. Sopimuksen tekeminen.
Asiakassuhteen hoito ja jälkimarkkinointi
Asiakasuhteen ylläpito ja sitouttamisen keinot, asiakasymmärryksen kasvattaminen asiakastiedon avulla (CRM:n rooli). Miten pidät nykyiset asiakkaat yrityksen asiakkaana ja kasvatat LTV:tä (lifetimevalue) sekä ymmärrät asiakkaiden pitkän aikavälin arvon. Analysoidaan asiakasdataa käymällä läpi asiakasrekistereitä, palautejärjestelmiä ja online-käyttäytymistietoja ymmärtääkseen asiakastarpeita paremmin.
Tuotteista ja kasvata myyntiä -valmennuspolku
1. Tunne asiakkaasi
Perehdytään tuotteistamisen trendeihin ja asiakkaiden tarpeisiin. Ideoidaan palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen uusia tuotteita.
2. Rakenna arvolähtöisiä tuotteita
Perehdytään arvolähtöiseen tuotteistamiseen ja kehitetään ideoita eteenpäin.
3. Digitaalinen tuotekortti
Perehdytään digitaalisten tuotekorttien rakenteisiin eri kanavissa. Opetellaan kirjoittamaan ja kuvittamaan tuotteet myyvällä tavalla.
4. Hinnoittelukeinot haltuun
Perehdytään kannattavuuslaskelmiin ja matkailun hinnoittelumalleihin. Opetellaan tekemään hinnoittelulaskelmia.
5. Tuoteklinikka
On esittelyn aika. Opetellaan arvioimaan tuotteiden myyntikuntoa ja sparrataan hissipuheita.
6. Löydy verkosta
Perehdytään digitaaliseen löydettävyyteen. Opetellaan tekemään digitaalisen löydettävyyden analyysi ja tunnistetaan kehittämiskohteet.
7. Kuuntele asiakasta
Perehdytään asiakkaan kuunteluun digitaalisissa kanavissa ja tehdään suunnitelma asiakasdatan keräämiseksi.
8. Ota digimarkkinointi haltuun
Perehdytään matkailun keskeisimpiin digitaalisen markkinoinnin keinoihin ja suunnitteluun. Opetellaan sisältötuotantoa asiakaspolun eri vaiheissa.
9. Varmista ostettavuus
Perehdytään matkailun myyntijärjestelmiin ja digitaalisen jakelun mahdollisuuksiin asiakaspolun erivaiheissa.
10. Yrityssparraus
Sparrataan ja laitetaan kuntoon valmentajan johdolla pareittain tai yrityskohtaisesti digitaalisen myynnin ja markkinoinnin suunnitelmia.