Matkailuyrityksen kansainvälitysvalmennus

Matkailuyrityksen kansainvälistymisvalmennus

Hakeeko alueesi kasvua kansainvälisiltä markkinoilta?
Toteuta Visit Finlandin Matkailuyritysten kansainvälistymisoppaan mukainen valmennuspolku ja varmista, että mukaan lähtevien yritysten valmiudet ovat kunnossa.

Tarkemmat päiväkohtaiset sisällöt ja aikataulut tehdään tarjouksen/tilauksen yhteydessä.

ALKUKARTOITUS

 

Alkukartoituksella varmistetaan, että osallistuvilla yrityksillä on edellytykset ja valmiudet lähteä kansainvälisille markkinoille. Onnistuneen kansainvälistymisen edellytyksenä on myös, että alueellasi ja osallistujilla on yhteinen tahtotila ja tavoitteet. Valmennusohjelma räätälöidään yhteistyössä tilaajan kanssa alkukartoituksen perusteella alla olevista moduuleista.

1. KOHTI KANSAINVÄLISIÄ MARKKINOITA

 

Perehdymme kansainvälistymisen askelmerkkeihin ja kansainvälistymisstrategiaan. Valmennuksen päätteeksi osallistuja tunnistaa kansainvälistymisen vaiheet ja ymmärtää miten valmennuspolku tukee kansainvälistymistä. Päivään sisältyy harjoituksia ja kotitehtävä..

  • 7 tuntia valmennusta

2. TRENDIT JA MATKAILUKYSYNTÄ

 

Perehdymme erilaisiin tietolähteisiin, tutkimuksiin ja tilastoihin sekä ajankohtaisiin trendeihin ja ilmiöihin. Päivän aikana pohditaan miten ne vaikuttavat omaan toimintaan. Täydennetään kotitehtävän antoa sisällyttäen päivän anti siihen.

  • 7 tuntia valmennusta

3. ASIAKKAAT JA KOHDERYHMÄT

 

Perehdymme matkailualan asiakkaisiin ja opitaan tunnistamaan erilaiset kohderyhmät ja luomaan ostajapersoonia. Koulutuspäivän päätteeksi osallistujalla on valmiudet luoda ostajapersoonia ja yritys ymmärtää niiden merkityksen liiketoiminnalle. Valmennuksessa hyödynnetään Visit Finlandin segmentointimallia ja täydennetään segmenttejä omilla havainnoilla.

  • 7 tuntia valmennusta

4. KANSAINVÄLISEN MATKAILIJAN OSTOPOLUT

 

Valmennuksessa perehdytään kansainvälisen matkailijan ostopolkuihin ja opetellaan tunnistamaan asiakkaan kohtaamispisteet sekä omat ja eri ostajapersoonien toiminta ostopolulla. Päivään sisältyy runsaasti esimerkkejä ja kotitehtävä.

  • 7 tuntia valmennusta

5. KUMPPANUUS-VERKOSTOT JA YHTEISTYÖ

 

Tutustumme erilaisiin yhteistyömuotoihin matkailualalla ja opimme arvioimaan yhteistyön ja verkostojen merkitystä matkailuliiketoiminnassa. Koulutuspäivän päätteeksi osallistujalla on valmiudet laatia verkostokartta- ja suunnitelma, jotka auttavat tehostamaan yhteistyötä ja verkostoitumaan monitasoisesti.

  • 7 tuntia valmennusta

6. MARKKINA-ALUEET JA MARKKINA-ALUEVALINNAT

 

Opimme ymmärtämään, mitkä asiat vaikuttavat markkina-aluevalintoihin ja millaisia asiakkaita, tuotetyyppejä ja jakelukanavia eri markkinoilla on. Koulutuspäivän päätteeksi osallistujalla on valmiudet valita potentiaaliset markkina-alueet ja hankkia tietoa markkinavalintojen tueksi.

  • 7 tuntia valmennusta

7. TUOTTEISTAMINEN KANSAINVÄLISILLE MARKKINOILLE

 

Perehdymme kansainvälisillä markkinoilla toimiviin tuotteisiin asiakkaan ostopolun eri vaiheissa, eri kanavissa ja eri sesonkeina. Perehdymme myös tuotteen monistamiseen, paketointiin sekä erilaisiin tuotekortteihin. Lopuksi käymme läpi tuotestrategian tarkoituksen ja merkityksen.

  • 7 tuntia valmennusta

8. MARKKINOILLE MENEMINEN JA SIELLÄ TOIMIMINEN

 

Tutustumme erilaisiin myynninedistämistoimenpiteisiin ja opimme arvioimaan potentiaalisia toimenpiteitä ja niihin vaadittavia resursseja. Opettelemme määrittelemään myyntiargumentit ja laatimaan hissipuheen. Koulutuspäivän päätteeksi osallistujalla on valmiudet tunnistaa omat valmiudet markkinoille siirtymiseen.

  • 7 tuntia valmennusta

9. KANSAINVÄLISTEN MARKKINOIDEN DIGITAALINEN TOIMINTAYMPÄRISTÖ JA TIEDOLLA JOHTAMINEN

 

Perehdymme matkailun digitaaliseen toimintaympäristöön ja resurssivaatimuksiin. Päivän ohjelmaan kuuluu matkailun kansainvälisen digitaalisen jakelun ja jakelukanavakartan periaatteisiin perehtyminen, digitaalisiin myyntikanaviin tutustuminen ja digitaalisen jakelun erityiskysymyksien läpikäynti.

  • 7 tuntia valmennusta

10. KILPAILUEDUN MÄÄRITTELY

 

Kilpailuetu voi koostua kymmenistä eri asioista kuten prosessien toimivuudesta tai brändistä. Opettelemme tunnistamaan oman kilpailuedun ja analysoimaan sen vaikutusta yrityksen toimintaan. Kilpailuedun määrittely auttaa asemoitumaan markkinoilla ja terästää yrityksen kilpailukykyä ja auttaa pääsemään tavoitteisiin.

  • 7 tuntia valmennusta

11. HINNOITTELU

 

Perehdymme suunnitelmalliseen hinnoitteluun ja oman hinnoittelustrategian määrittelyyn. Lisäksi käymme läpi erilaisia hinnoittelukeinoja. Pohdimme myös miten hinnoittelustrategia ja hinnoittelukeinot parantavat kilpailukykyä, tasaavat sesonkeja ja parantavat katetta.

  • 7 tuntia valmennusta

12. RISKIENHALLINTA JA RAHOITUS

 

Perehdymme kansainvälistymisen kustannuksiin ja rahoitustarpeisiin. Käymme läpi rahoitusohjelmia, rahoituksen hakemista ja rahoituksen saamiseen vaikuttavia tekijöitä. Perehdymme myös kansainvälistymisen riskeihin ja niihin varautumiseen.

  • 7 tuntia valmennusta